بازخوانی یک پیروزی تاریخی و نمایش اقتدار فرهنگی ایران در قلب پایتخت:
در آستانه ایام ۱۳ آبان تهران میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی–تاریخی سال بود؛ رویدادی که با عنوان پویش «در مقابل ایران زانو خواهید زد» و با محوریت رونمایی از مجسمه شاپور اول و تسلیم والرین امپراتور روم در میدان انقلاب اسلامی بود. این پویش که با مشارکت شهرداری تهران و مرکز هنری رسانهای نهضت برگزار شد، از ۱۰ روز پیش از رونمایی مجسمه والرین در 17 آّبان، آغاز شد و به سرعت به یکی از بحثبرانگیزترین و پرمخاطبترین کارزارهای فرهنگی پایتخت بدل شد.
در آستانه ایام ۱۳ آبان تهران میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی–تاریخی سال بود؛ رویدادی که با عنوان پویش «در مقابل ایران زانو خواهید زد» و با محوریت رونمایی از مجسمه شاپور اول و تسلیم والرین امپراتور روم در میدان انقلاب اسلامی بود. این پویش که با مشارکت شهرداری تهران و مرکز هنری رسانهای نهضت برگزار شد، از ۱۰ روز پیش از رونمایی مجسمه والرین (17 آّبان) آغاز شد و به سرعت به یکی از بحثبرانگیزترین و پرمخاطبترین کارزارهای فرهنگی پایتخت بدل شد.
روایت یک رخداد تاریخی؛ زانو زدن امپراتور روم
پایه نمادین این پویش، رویداد مشهور قرن سوم میلادی است؛ زمانی که والرین، امپراتور روم با ارتشی عظیم به ایران تاخت اما در نبرد با شاپور اول ساسانی شکست خورد و به اسارت درآمد. صحنه زانو زدن او در برابر شاه ایران در نقشبرجستههای ساسانی ثبت شده و در حافظه تاریخی ایرانیان به عنوان نمادی از اقتدار، استقلال و مقاومت باقی مانده است. مجسمه جدید، بازآفرینی همین صحنه است؛ اثری با ارتفاع حدود ۷ متر و پهنای ۶ متر که با طراحی «پیام قانع» ساخته شد و بهصورت موقت در میدان انقلاب نصب شده است. این سازه پس از دوره نمایش عمومی در ورودی فرودگاه مهرآباد یا میدان آزادی جانمایی دائمی خواهد شد. پویش «در مقابل ایران زانو خواهید زد» تنها به مراسم رونمایی محدود نبود؛ بلکه در سطح شهر تهران با مجموعهای از جلوههای تبلیغاتی نوآورانه و آیینی همراه شد که فضای شهری را بهطور کامل تحت تأثیر قرار داد.
تردد تریلی دیجیتالی سهوجهی در خیابانها
یکی از شاخصترین نمادهای تبلیغاتی این پویش، تریلی ۱۸ چرخ دیجیتال سهوجهی بود؛ سازهای متحرک مجهز به نمایشگرهای تمامالسیدی که تصاویر متنوعی از جمله، صحنه اسارت والرین، ماکت مجسمه، روایتهای تاریخی، لوگوی کمپین، و شعار «در مقابل ایران زانو خواهید زد» را به نمایش میگذاشت.
این تریلی در میدانهای اصلی چون انقلاب، ولیعصر، ونک و آزادی و دیگر مسیرهای پرازدحام تردد میکرد و با جلوه بصری متفاوت خود، توجه گسترده مردم را به خود جلب کرد. استفاده از چنین سازهای در تبلیغات فرهنگی تهران برای نخستینبار رخ میداد. علاوه بر تردد تریلی گروهی از اسب سواران با لباسهایی برگرفته از سربازان ساسانی به صورت نمادین یادآور شکوه نظامی ایران باستان شدند که در شبکههای اجتماعی بازتاب خوبی داشت.
شب ایران؛ میدان انقلاب در قاب نور، موسیقی و تاریخ
پس از چند روز از برگزاری پویش ونمایشهای میدانی در نهایت مراسم رونمایی مجسمه والرین که «شب ایران» نام گرفت، برپا شد. شبی که در آن موسیقی و نور در میدان انقلاب به شکلی کمسابقه در هم تنیدند و فضای تازهای به قلب تهران بخشیدند.در بخشی از رویداد، قطعاتی توسط ارکستر سمفونیک تهران و خوانندگانی چون پرواز همای، میثم ابراهیمی، حامد همایون و راغب اجرا شد. و لحظاتی از برنامه با همخوانی مردم با سرود ملی و سرود «ای ایران» همراه بود که فضای میدان را به اوج احساسات جمعی و غرور ملی رساند. در اطراف محل نصب مجسمه، مجموعهای از ۱۲ پرده روایی قرار گرفت که هر یک به دورهای از تاریخ مقاومت ملت ایران اختصاص داشت؛ از رستم، آرش، سورنا و آریوبرزن تا میرمهنا، رئیسعلی دلواری، میرزا کوچکخان، سپس دفاع مقدس، مقابله با تروریسم و جنگ ۱۲ روزه اخیر.
هدف پویش؛ بازنمایی تصویر شکوه ایران در طول تاریخ
هدف اصلی پویش «در مقابل ایران زانو خواهید زد» نهتنها نصب یک مجسمه، بلکه تداوم یک رویکرد هویتی و فرهنگی در شهر است. این پویش با محوریت بازخوانی افتخارات تاریخی ایران، تقویت وحدت و روحیه ملی، برجستهسازی مقاومت و عزت ایرانیان و بهرهگیری از هنر و فناوری برای روایت تاریخ در زندگی روزمره مردم طراحی شده و کوشید تاریخ را از قاب کتابها به قلب شهر و میان مردم بیاورد. گفتنی است پوشش خبری این پویش بر عهده مرکز هنری رسانهای نهضت بود که در آخر 11 تیزر با تکنیک هوش مصنوعی، 6 تیزر موشن گرافی و 11 تیزر در قالب معرفی شخصیتهای تاریخی تهیه و منتشر شد.
برای نوشتن نظر ثبت نام کنید و یا وارد حساب کاربری خود شوید